الأكسسوارات عصا سحريّة

أريد تغيير في اللوك من غير ما أشتري ملابس جديدة. في أحيان أحسّ ما بيه أي حاجة تعجبني. وفي لحظة أشوف كل أزياء العالم في خزانتي. بس أريد أغيّر وما أدري كيف. أفكّر... أيوه، عرفت. ضروري أشتري أكسسوارات جديدة. مو مجوهرات... عندي في أدراجي حاجات كثيرة. بس أريد بعد. ولو تسألين ليش؟ أقول لك عشان الأكسسوار مثل السحر، يغيّر كل إطلالتك من غير ما تحسّين. وطبعاً لازم تعرفين كيف تنسقينه مع ملابسك. أحاول أتذكر الملابس اللي في خزانتي.

“المملكة “: بداية Ricardo Tisci مع Burberry

ما أقدر. بيها قطع كثيرة. تقولين كل أسابيع الموضة. ممكن أشتري خزانة أكبر. ديه خلاص... صغيرة. هيّ مو صغيرة... الملابس كثيرة. أفتحها، أتأمّل الحديقة داخلها. كل الأقمشة والألوان والنقشات... كل مواسم الموضة وفصولها. الفستان ده من باريس، لون واحد وقصّة بسيطة بس مرّة فخامة. بسيط يعني أقدر أزيّنه بأكسسوارات كثيرة. من غير مبالغة طبعاً. أفكّر... رايحة أشتري ساعة وسوار. أراجع أفكاري وعيوني ما تفارق الفستان. أتخيّل المشهد: ألبسه في خيالي مع الأكسسوارات. حلو. والسروال ده مع القميص الـXXL على الموضة. يليق بيها... إيش؟ الأفكار تتداخل و... أحسّ إنها تتجمّد. يعني كيف الميّة حين تتجمّد وما تجري؟ دحين أفكاري كده.

ماذا بين Karl Lagerfeld وPuma؟

أقلّب في الملابس عشان الأفكار تتحرك. وكده أقرر أشتري فولارد للرأس. وممكن أزيد للوك أساور طبقات. وكده تمام. في جدّ إلبسي أي حاجة مع أكسسوار وبعد كده تخلّي عن الأكسسوار. ورايحة تشوفين إنه بيه حاجة كبيرة تغيّرت. والفستان الأسود ده؟ كيف أخلّيه يتغيّر؟ مو رايحة أشتري عشانه أي حاجة. أفتح صندوقي السحري و... «شبيك لبيك كل المجوهرات بين إيديك». لون الفستان أسود، يعني يحتاج للإضاءة، للألوان. وما بيه أحلى من الخواتم الرفيعة الناعمة في إصبعين أو ثلاثة. تقولين يكفي؟ ممكن أضيف السلاسل الناعمة. طبقات... والفستان رايح يتغيّر تماماً. وممكن ألبس الجينز المو عادي ده مع الكنزة ديه والـ... سترة كمان.

أضفي لمسة على أزيائك من خلال الأكسسوارات الملوّنة

وأضيف السلسلة الطويلة مع القلادة الكبيرة والحقيبة والنظارات. ألاحق ملابسي بنظراتي وأفكاري تلاحقني. سباق ممتع. أغمّض عيوني. أريد أحسّ بنفسي أجري بين شلالات والميّة ملوّنة. أتبلّل وأجري من غير حواجز. هيّ خزانتي كده. وأحياناً أحسّ إنها من غير حدود. أفتح درج القبّعات. أتنقّل بين أشكالها. دية مثلاً ممكن تخلّي أيّ ملابس أختارها أفخم من الفخامة. اشتريتها من ميلانو. ممكن تليق بالكنزة مع السروال الواسع والحذاء من غير كعب. وكده تتحوّل الإطلالة العاديّة لحاجة غير... مرّة غير. وممكن أضيف وشاح صغير لرقبتي. ما تصدّقين؟ الأكسسوار عصا سحريّة.

 
شارك