كده أعتني بشعري مع الحجاب

أزياء من MICHAEL Michael Kors

DRAWING BY FASHION ILLUSTRATOR ©SHAMEKH BLUWI

أقول لصديقتي تبقى عندي. بس هيّ تريد تروّح. ما عندي أيّ حاجة أسوّيها. وكمان نتكلّم عن حاجات كثيرة. نتسلّى وأريد الكلام ياخذ الوقت. وكده حين صديقتي تروّح تكون ساعات كثيرة مرّت وما أحسّ بالملل. والحديث مثل النهر الجاري ما يتوقّف. إحنا البنات... عندنا دوم حاجات نتكلّم عنها، موضة المنصّات وحتى موضة الشارع. وما ننسى أيّ تفصيل. وكمان نتذكّر إيش النجمة ديّة لبست وحقيبتها ووشاحها وحتى ساعتها وأقراطها وحذاءها، حتى الخيوط اللي على فستانها... الصديقة تحمل حقيبتها وتريد تروّح. وأنا أقول لها: «إقعدي، كمان شويّة». وعيونها تغرق في أفكارها وبعدين تقعد. نتكلّم من جديد. تقولين عدد كلماتنا على عدد أنفاسنا. إحنا كده، حين نجتمع نريد نقول كل الكلام في مرّة واحدة. والكلام مثل حبّات الرمال يطير مع هواء أفكارنا ومزاجنا من مكان لمكان. أتكلّم وعيوني تراقب شعر صديقتي من غير ما أحسّ. وهيّ تنتبه لكلماتي وتنسى نظراتي. أسألها: «شعرك ضعيف وتالف. ليه؟». وهيّ تلمس خصلاتها وتقول: «ما أدري. دوم أهتمّ بيه ودوم كده تالف ومتساقط وضعيف». أحسّ إنّها مو مهتمّة.

مهم جداً: لماذا تفوّقiPhone 7 على iPhone 8؟

وفعلاً تقول إنّه مو مشكلة، الحجاب يغطّي كل حاجة. وأنا أفتح عيوني متفاجئة وأقول بصوت أعلى شويّة: «لا. كيف مو مشكلة؟! تهرّجين؟ مشكلة طبعاً. صحّة الشعر مهمّة مثل صحتك. وكمان الاهتمام بالشعر حاجة سهلة. بس بيه حاجة إحنا ما نعرفها. ضروري نوضع الحجاب على الرأس في اتّجاه نموّ الشعر. وكده ما يتساقط. في عمرك في حياتك فكّرتي في كده؟». الصديقة تقول: «الصراحة لا». وأنا أشرب قهوتي المرّة... عشان أقاطع السكّر. وأقول: «وبعدين إذا حبّيتي تسرّحين شعرك ذيل حصان لا تشدّين الرباط. كده يتساقط. واسمعي أنا دوم آخذ المتمّمات وأدلّك فروة رأسي بالزيوت الأساسيّة. شوفي إيش أسوّي... من اليمين لليسار... كده... ومن الأمام للخلف. وإذا كنت تغسلينه أكثر من 3 مرّات في الأسبوع ده غلط. يعني رايح يصير دهني أكثر وأكثر». الصديقة كمان تشرب القهوة. تضيف سكّر.

أيضاً: كيف تصيرين مدوّنة ناجحة في «السوشيال ميديا»؟

وأنا أنصحها: «أكثر من ملعقة واحدة لا تضيفين» وبعدين أقول: «لا توضعين الحجاب على شعرك وهو رطب كده يتكسّر وبعدين رائحته تصير مو حلوة. ولازم لازم لازم تسوّين حمّامات زيت. مرّة واحدة في الأسبوع... وتخلّين شعرك يتنفّس. يعني بالبيت لازم تبقين من غير حجاب. وضروري تتخلّصين من كل المشاكل مثل القشرة والجفاف». الصديقة تقول: «خلاص ضروري أروّح». وأنا أرفض: «كمان 10 دقائق. أريد أقول حاجات ما تعرفينها...» وهي تقعد وأنا أتكلّم: «ضروري حجابك يكون من قماش يمتصّ العرق مثل القطن وبلون مو غامق عشان ما يمتصّ حرارة الشمس. انتبهي وثبّتيه على رأسك بطريقة صحيحة. تصدّقين؟ قال حين يتحرّك يأذي شعرك!». تقف... «تريدين تروّحي؟» أسألها. وهي: «خلاص تأخّرت» وأنا: «خلّينا نلتقي كمان».

 
شارك